Gesprek met lid tweede kamer

DSC_0310

“Dit onderwijs moet voor meer kinderen bereikbaar zijn”

door Beyke Goris

Steeds meer kinderen in het regulier onderwijs vallen uit, ook zonder stempel of leerprobleem. Ligt dat aan het kind of aan de manier waarop het onderwijs is ingericht? Op zoek naar het antwoord bracht Tweede Kamerlid Tjitske Siderius maandag jl. een werkbezoek aan Aventurijn in Loenen, een school voor vernieuwend onderwijs die al sinds 2000 draait.

“Ik ben nieuwsgierig naar de aanpak van Aventurijn nadat diverse (aspirant-)ouders contact met me hadden gezocht over hun dilemma”, verklaart Tjitske Siderius (SP), die onderwijs in haar portefeuille heeft, de reden voor haar bezoek. René van de Kolk, vader van een leerling van 16 jaar, was een van die ouders die aan de bel trok: “Mijn kind heeft met Aventurijn eindelijk een school waarop hijhelemaal op zijn plek is. Maar waarom krijgt mijn zoon niet het geld waar hij recht op heeft? Dat verdwijnt nu in de staatskas….” Ouders moeten nu jaarlijks de flinke bijdrage betalen, wat voor verreweg de meeste ouders een forse financiële aderlating is.

Wel inspectie, geen subsidie
Met deze bedragen plus de inzet van veel vrijwilligers lukt het om de school draaiende te houden, “maar het is elke keer weer de eindjes aan elkaar knopen”, aldus schoolleider Hannah de Vos-Beckers. Aventurijn is een school voor onderwijs van 4 tot 18 jaar, waar ook veel aandacht is voor de ontwikkeling van zelfbewustzijn en sociaal-emotionele ontplooiing. Oud-leerlingen kwamen allemaal prima terecht bij de vervolgopleiding van hun keuze. “Maar we volgen niet de geijkte weg van het verplicht toetsen van cognitieve vaardigheden”, licht De Vos toe. “Daarom zijn we een zogeheten B3-school: wel getoetst door de Onderwijsinspectie – met positieve rapporten -, maar niet gesubsidieerd.”

-Hij is 14 jaar, intelligent en zit al maanden thuis-

Maanden thuis
Dat leidt tot veel schrijnende situaties. Neem Rayno van 14 jaar: een welbespraakte, sensitieve jongen met een prima intelligentie. “Ik zou dolgraag naar Aventurijn willen”, vertelt hij aan het Tweede Kamerlid. “Ik heb hier een week proefgedraaid. Dit is de eerste school waar ik me echt op mijn gemak voel, andere waren te groot en te druk voor me. Maar mijn moeder kan dit niet betalen. Daarom zit ik nu al maanden thuis.” Hij startte zelfs een crowdfundingsactie in de hoop om het bedrag bij elkaar te krijgen, tot nu toe zonder het gewenste resultaat.

Siderius is zichtbaar onder de indruk van zijn oprechte noodkreet. “Ik zal kijken wat ik voor je kan doen”, belooft ze. Zelf is ze overtuigd van de noodzaak van scholen als Aventurijn: “Goed onderwijs richt zich op de héle ontwikkeling van een kind, niet op enkel het cognitieve aspect. En niet ieder kind gedijt in een volle klas met 30 leerlingen.”

Onderwijsbudget naar ouders
Het idee van een onderwijsvoucher, geopperd door schoolleider De Vos, spreekt Siderius aan. De Vos: “Je kunt het zien als een ‘kindgebonden onderwijsbudget’: een bedrag waar ieder kind in Nederland recht op heeft, ook als het geen gebruik maakt van regulier bekostigd onderwijs. Een bedrag dat de ouders naar eigen inzicht kunnen inzetten voor passend onderwijs voor hun kind. Dit kan toegekend worden omdat een kind binnen het reguliere aanbod bijvoorbeeld niet goed gedijt, of omdat ouders principiële redenen hebben om voor een andere onderwijsvorm te kiezen. ”

Zelf is Siderius bezig met plannen voor een Onderwijsfonds voor kinderen die aantoonbaar niet in het reguliere schoolsysteem kunnen functioneren. “Ik neem deze indrukken mee naar Den Haag, voor het komende debat over passend onderwijs”, besluit ze. “Het is hoog tijd dat meer kinderen naar dit type onderwijs kunnen gaan, zonder financiële obstakels. Kinderen met zelfvertrouwen, die hebben de toekomst.”

Voor het artikel dat de Stentor over dit werkbezoek schreef klik hier

4 thoughts on “Gesprek met lid tweede kamer

  1. “Zelf is Siderius bezig met plannen voor een Onderwijsfonds voor kinderen die aantoonbaar niet in het reguliere schoolsysteem kunnen functioneren. ”
    Dit is dan weer jammer. Waarom kan dit niet gewoon een bewuste vrije keus wezen? Waarom moet je een kind eerst psychisch laten slopen op een reguliere school voordat je zelf, als expert van je eigen kind, mag kiezen voor een school die goed is voor je kind?

    1. Hoi Wilbert,

      Helemaal met je eens; we hebben dit ook ter sprake gebracht. Dit leek een nieuw gezichtspunt. Ze zei het wel mee te nemen. Een paar jaar geleden was het hele idee van Kindgebonden Onderwijsbudget nog niet bespreekbaar, dus we maken stapjes…;o)

      Hannah

  2. Ook mijn kind 14 jaar 2 havo met Asperger en verhoogt iq loopt vast in het regulier onderwijs. Klas met 30 kinderen waar het tempo te hoog ligt voor zijn verwerkingstijd. Nu zou hij naar het speciaal onderwijs moeten. Hij gaat het daar ook niet redden vanwege de overprikkeling. Maar helaas lieten wij nee in wat school wil, dus niet. Ook moet hij vanwege alle stress dat school h3m bezorgd naar een kinderpsychiater. Zijn pgb is al opgeschroefd, terwijl als hij naar een democratische school zou kunnen en zijn eigen leerweg mag gaan bewandelen hij dit allemaal niet nodig heeft.
    Wordt er heel boos, verdrietig en opstandig van.

  3. Hallo,
    Het zou inderdaad veel beter zijn als zelf zouden kunnen kiezen welk type onderwijs beter is voor hun kind. Ik als ouder van Xander Pruijs vind het te triest voor woorden dat sommige kinderen echt letterlijk en figuurlijk gesloopt worden binnen het reguliere passende onderwijs. Met mijn zoon gaat het al heel lang niet goed. Hij heeft meerdere beperkingen en school ziet dat niet, en geeft hem dus ook niet de juiste begeleiding die hij zo hart nodig heeft. Wat hij echt nodig heeft is de structuur en de juiste begeleiding van een specifieke SO school. En dat weet hij zelf ook maar al te goed. Hij ervaart het aan der lijve bij zijn jongere broertje die met de zelfde beperkingen wel op zo’n school mag zitten. Triest hoor. Nu zit hij oververmoeid thuis. Hij kan de alsmaar toenemende druk op zijn reguliere basisschool niet meer aan. . Wat ons betreft zou dit dus erg mooi zijn, en ik denk ook dat je daar heel erg veel thuiszitters en kinderen met meerdere beperkingen mee helpt.
    Prettige feestdagen verder.
    P.S. Xander hoopt snel naar de SO school van zijn keuze te kunnen gaan. Hopelijk gaat dat snel genoeg gebeuren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *