Scheikunde in een teiltje

DSCF0819Proefjes doen, altijd leuk!

Proefjes zijn vaak voor heel veel verschillende leeftijden leuk: voor de jongsten is het puur ervaren, verwonderen en experimenteren. De ouderen trekken hun eigen conclusies, en weer ouderen willen weten hoe het natuurkundig, of scheikundig in elkaar zit. Neem nou bijvoorbeeld deze scheikundeles:

Je hebt nodig: maizena en water.

Meng deze twee ingrediënten in een teiltje en laat de kinderen experimenteren: is het hard of zacht? Wat gebeurt er als je er een golfbal op legt, en wat als je de bal er op gooit?

Wil je weten wanneer je genoeg water hebt gemengd met maizena? Sla er snel op met de steel van een lepeltje, Zak het niet weg dan is het perfect, zakt het wel weg, meer maizena! Kijk dan ook even wat er gebeurt als je de steel er langzaam induwt: zakt die er niet in, dan heb je nog niet genoeg gemengd of zit er te weinig water in het mengsel. Zakt het er wel in weg, PERFECT.

Mocht je een kind hebben dat uitleg wil over wat er scheikundig gezien gebeurt:

DSCF0818Iris Hopman: Maizena is een oobleck-vloeistof. Dat betekent dat het zich het ene moment als vloeistof gedraagt en het andere moment als een vaste stof. (terwijl het wel een vloeistof is. Het wordt ook wel eens een niet-newtoniaanse vloeistof genoemd). Zolang er in korte impulsen een kracht op wordt uitgevoerd lijkt het net een vaste stof. Doe je heel rustig of helemaal niets, dan is het net drijfzand.

Dit komt omdat  bij de korte krachtimpulsen de vaste deeltjes van de maizena niet weg kunnen. Bij een rustige beweging duw je deeltjes juist wel weg. Daardoor kan je er wel overheen lopen maar niet op staan. Of kan je wel een balletje maken dat stevig voelt maar het balletje aan iemand anders geven is weer lastig.

Leuk proefje voor een warme zomerse dag buiten; pret én rommel gegarandeerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *