coöperatief leerspel met Sinterklaasthema

DSCF1857

Sinterklaas, de  kinderen zijn er vol van: vooral het uitpakken van pakjes is een leuke aangelegenheid. Dat maakt  een coöperatief leerspel met Sint elementen een geschikte activiteit. Allerlei opdrachten kunnen hier op speelse wijze naar voren komen.

“Is het met winnen en verliezen?” vroeg één van de kinderen. Op mijn ontkennende antwoord: “Oh gelukkig!”

Deze spelvorm is aan te passen aan vele thema’s en variaties:

Voorbereiding (uurtje):

– Zoek een gedicht of verhaal en knip dat in stukken. Pak elk stuk apart in ( of doe het in enveloppes ) Maak een zelfde aantal nep-kadootjes. Stop alles in de zak van piet. ( ik had voor 5 groepjes ongeveer 25 pakjes)

DSCF1858– Maak kaartjes genummerd 1 t/m 35 en hang die door de school, of op de speelplaats. Op sommige kaartjes staat een opdracht, op anderen een tekening van een kadootje. Zorg dat de opdrachten gevarieerd zijn: fysieke uitdagingen, liedje zingen, sommen, taalvragen etc. Zo komt ieder kind aan zijn trekken. Als ze op een kadootje komen mogen ze uiteraard een kadootje open maken.

 

DSCF1860– Maak voor ieder groepje een “speelbord” zoals op de foto. Hierop kunnen ze aantekenen hoever ze zijn.

– Zorg dat de spelleider op een centraal punt zit met de zak met kadootjes, een dobbelsteen en een checklist achter de hand zodat je weet welke opdracht bij welk nummer hoort.

 

Doel van het spel: Met elkaar zorgen dat het hele gedicht bij elkaar gevonden wordt vóór iedereen aan het einde van zijn speelbord is. Alle kadootjes moeten dan dus zijn uitgepakt. Belangrijk is te melden dat er geen haast is, er geen winnaars zijn en dat we met elkaar moeten zorgen dat het verhaal/gedicht compleet is.

Verloop van het spel: De groepjes gooien met de dobbelsteen en tekenen aan waar ze zijn op hun eigen speelbord. De groepjes kunnen gelijktijdig aan de slag. Ze zullen alleen moeten wachten als ze de spelleider nodig hebben om een kadootje uit de zak te pakken, of een opdracht te laten checken.

Voorbeeld van opdrachten:

– ren een rondje rondom….

– een som over pepernoten bakken, verdelen of de snelheid van de boot.

– wat  rijmt er op…

– schrijf een gedichtje over….

– zing…..

– 1 plaats vooruit, 1 plaats achteruit

– etc.

Dit gedicht gebruikte ik, waarbij natuurlijk de vraag hoorde: wat betekent “incognito”:

Sinterklaas incognito

In Amsterdam kwam Sinterklaas
een keer incognito:
geen tabbaard om geen mijter op;
hij kwam er maar es zo,

als een gewone oude heer
met lange witte baard;
hij liet zijn zwarte knecht te huis
en in de stal zijn paard.

Je had hem nimmer zo herkend
in z’n geklede jas;
temeer, daar ’t in de junimaand
en volop zomer was.

Hij nam als menig sterveling,
die zomerdag een bad;
en ieder vroeg, wat witte baard
daar in ’t ondiepe zat.

Dan dreef hij, op een gummiband,
de pierenbak in ’t rond,
en ’t rare was dat ieder kind
dit niet bevreemdend vond.

Ze dachten: ‘Wie is dat ook weer,
die met die lange baard?’
– maar niemand dacht aan Sinterklaas,
aan Piet en ’t witte paard:

dat kwam omdat het juni was
en ongelooflijk heet;
niets, dat op deze junidag
aan winter denken deed. –

Maar nooit nog, op geen enkel feest,
genoot de bisschop zo;
hij is in juni hier geweest
en was incognito.

————————————————-
uit: ‘Van Odrimond, Millimas en anderen’, 1941.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *