Cognitieve vaardigheden

Tafels thuis en op school:

Soms zijn bekende spelletjes makkelijk om te bouwen en toe te passen. Neem bijvoorbeeld het spelletje 1,2,3, plof:

Kinderen tellen tot 70 door om de beurt een getal te noemen, máár… bij de cijfers uit de tafel van 7 of getallen waar een 7 in voorkomt (zoals 17) zegt het kind dat aan de beurt is “plof”. Dit spelletje kan je variëren op vele manieren. Natuurlijk met andere tafels, maar ook met beweging. Een paar voorbeelden:

* De kinderen staan in een kring. In plaats van “plof” zegt het kind (of de hele groep) “hop” en springt omhoog. Lekker even bewegen na een tijdje stilzitten.

* Tijdens een boswandeling: elke stap tel je, maar op de “plof” zet je een stap achteruit.

* Op de trampoline: elke “plof” plof je op je billen.

* In de auto op vakantie gewoon “plof”, maar hoe zeg je dat in het Duits, Frans of Italiaans? In een vreemde taal tellen, dat is echt voor gevorderden.

* Aan tafel en ieder geeft een bekertje door, op de “plof” wissel je van richting, leuk op kamp als je moet wachten op het eten.

Kortom; duizenden varianten mogelijk, in de auto, in de gymzaal, of gewoon gezellig op de bank: effe ploffen…..

Creatieve wiskunde:

Deze activiteit laat weer eens zien hoe het leren verborgen kan zitten in een speelse activiteit. het maken van een Hexaflexagon. Gelijkzijdige driehoekjes die samen gevouwen een zeshoek vormen en dan ook nog kunnen draaien en veranderen. Wat een denkwerk om te snappen hoe het geheel goed te vouwen en te betekenen. Je kan de hersens horen kraken. Weet je wat een hexaflexagon is? Sofie laat het je zien:

Klik hier voor een filmpje van de Hexaflexagon van Sofie met pianomuziek van Devi.

Klik hier voor de uitleg

 

Proefjes doen, altijd leuk:

Proefjes zijn vaak voor heel veel verschillende leeftijden leuk: voor de jongsten is het puur ervaren, verwonderen en experimenteren. De ouderen trekken hun eigen conclusies, en weer ouderen willen weten hoe het natuurkundig, of scheikundig in elkaar zit. Neem nou bijvoorbeeld deze scheikunde les:

Je hebt nodig: maizena en water.

DSCF0819Meng deze twee ingredienten in een teiltje en laat de kinderen experimenteren: is het hard of zacht? Wat gebeurt er als je er een golfbal op legt, en wat als je de bal er op gooit?

Wil je weten wanneer je genoeg water hebt gemengd met maizena? Sla er snel op met de steel van een lepeltje, Zak het niet weg dan is het perfect, zakt het wel weg, meer maizena! Kijk dan ook even wat er gebeurt als je de steel er langzaam induwt: zakt die er niet in, dan heb je nog niet genoeg gemengd of zit er te weinig water in het mengsel. Zakt het er wel in weg, PERFECT.

Mocht je een kind hebben dat uitleg wil over wat er scheikundig gezien gebeurt:DSCF0818

Iris Hopman: Maizena is een oobleck-vloeistof. Dat betekent dat het zich het ene moment als vloeistof gedraagt en het andere moment als een vaste stof. (terwijl het wel een vloeistof is. Het wordt ook wel eens een niet-newtoniaanse vloeistof genoemd). Zolang er in korte impulsen een kracht op wordt uitgevoerd lijkt het net een vaste stof. Doe je heel rustig of helemaal niets, dan is het net drijfzand.

Dit komt omdat  bij de korte krachtimpulsen de vaste deeltjes van de maizena niet weg kunnen. Bij een rustige beweging duw je deeltjes juist wel weg. Daardoor kan je er wel overheen lopen maar niet op staan. Of kan je wel een balletje maken dat stevig voelt maar het balletje aan iemand anders geven is weer lastig.

Leuk proefje voor een warme zomerse dag buiten; pret én rommel gegarandeerd!

 

Letterlijk verbeelden:

IM007067IM007075 - CopyVoor kinderen die in beelden denken en moeit hebben met lezen en schrijven kan het helpen de woorden letterlijk te verbeelden. Op deze manier maken zij hun eigen beeld bij de abstracte letters en zijn deze makkelijker te onthouden. Het woordje “koe” is natuurlijk niet zo heel moeilijk, maar zeker bij de meer abstractere woorden zoals “alle” kan deze methode zeker helpen. Ook erg leuk om te doen met beginnende lezers. Op deze manier worden meer zintuigen betrokken bij het lees/schrijf proces. Meer weten? Lees: “De gave van Dyslexie” door R. Davis.

 

Post-it PoëziePict9965_2

PICT9958 681 511Met de bekende post-it papiertjes kan een prachtige poëzie expositie gemaakt worden. Kinderen schrijven zelf een gedichtje of kiezen een bestaand gedicht dat zij mooi vinden. Op elke post-it schrijven ze een woord en dan: plakken maar: op de muur, op het raam, in de gang et cetera. Geef de kinderen de ruimte ook zelf te improviseren met alle mogelijkheden die dit concept heeft. Op Aventurijn ontstond een chat-muur van post-its, een zon en een slinger post-its met de tekst: laat geen post-its slingeren…