Snap jij het nog? ( kleuters deel 5)

DSCF1943

De afgelopen week kwam ik een aantal berichten tegen die met elkaar gecombineerd bij mij een heleboel vragen oproepen, waarvan er één is: “Ben ík nou gek….?”

Zo las ik op internet een blog over een kleuterjuf die verplicht was de Cito-toets af te nemen bij haar kleuters van 4-5 jaar oud. Tafeltjes in een spellokaal, zitten op een stoeltje, de vraag slechts 2 maal horen en vervolgens die verbale informatie omzetten in een oplossing die dan op een papier moet worden ingevuld. Nog even los van het feit of testen überhaupt zinvol is, en los van de vaak zinloze vragen, was ik geshokt dat dit geen grap bleek, maar realiteit: kleuters die verplicht worden stil te zitten in een bankje en met potlood het juiste antwoord ( d.w.z. het antwoord dat de toetsmaker wil) moeten invullen. Dan zijn er kennelijk óók nog mensen die menen dat de testresultaten die op deze wijze verkregen zijn iets zinnigs vertellen over de ontwikkeling van het kind. En nog erger, er zijn dus ook mensen die consequenties verbinden aan de uitkomsten van de op deze manier geteste kinderen. Dit alles beseffende dat vóór je een kleuter zo’n test kunt laten doen, je het al veel vakker hebt moeten dwingen tot het stil zittend doen van irrelevante werkjes, anders zal het de test niet kunnen maken…..Ik wist niet dat het echt al zó erg was in Nederland.

Maar dan: Tot mijn nòg grotere verbazing las ik vanochtend in de krant dat er een experiment gestart is om kleuters een “bewegingsdiploma” te geven. De kleuters worden zo gestimuleerd om meer te kruipen, klimmen en klauteren. Dat lijkt een heel leuk initiatief zou je zeggen, maar als je even doordenkt is het misschien toch een beetje vreemd:

Als ik naar kleuters op Aventurijn kijk dan klimmen, klauteren en bewegen zij de hele dag, dan zitten zij nauwelijks stil. Daar hebben ze echt geen diploma voor nodig. En nee, een werkje doen dat is doorgaans niet aan hen besteed. Toch horen wij bezoekers regelmatig verwonderd opmerken dat de kinderen hier zo wijs zijn.

Maar toegegeven; als je een schoolplein hebt waar de klimbomen vervangen zijn door een goedgekeurd en heel veilig klimrekje, waar de ongelijke natuurlijke bodem (goed voor de motoriek) is vervangen door tegels en de kinderen slechts even buiten mogen spelen, dan heb je ook wel klauterles nodig, toch?

Heeft iemand al eens bedacht dat er verband bestaat tussen het feit dat kleuters te weinig bewegen en het feit dat zij gedwongen moeten worden om stil te zitten aan een tafeltje met een voorgekauwd werkje? Zou het misschien een idee zijn dat beleidsmakers weer eens luisteren naar mensen die kennis hebben van de natuurlijke ontwikkeling van het jonge kind?

Op dezelfde pagina in de krant stond overigens dat de uitval op scholen toeneemt…. Ziet nou niemand een verband?

meer lezen over kleuters? Klik hier