Over koetjes en kalfjes

koeien

“Koeien zijn geen mensen” was één van de opmerkingen in de krant rondom de vraag of kalfjes bij de moeder koe mogen blijven of niet. Op zich is dit natuurlijk een waarheid als een koe, alleen de conclusie die uit deze opmerking getrokken werd is voor discussie vatbaar. Dit deed mij weer eens huiveren: waar gáát het allemaal toch over in deze wereld: niet alleen als het gaat over de letterlijke koetjes en kalfjes, maar ook al die andere zaken. In het bijzonder onderwijs natuurlijk.

De discussies die voorbij komen over leeropbrengsten, citotoetsen en alle onderzoeken die er gepresenteerd worden om maar te bewijzen dat dit of dat het beste is voor je kind. Welke visie je ook aanhangt, er is altijd wel een onderzoek te vinden die je stelling onderbouwt. Inclusief uiteraard mijn eigen onderwijsvisie….

Ik denk dat we veel meer terug moeten naar de natuur van de dingen. Wat is natuurlijk voor een koe, en wat is natuurlijk voor een kind?

Is het natuurlijk voor een kind om de hele dag verplicht op een stoeltje te zitten in een kleine ruimte met 25 andere kinderen? Is het natuurlijk voor een kind om voorgeprogrammeerde werkbladen te maken om een kerndoel te halen? “Koeien zijn geen mensen”, waarom zetten wij onze kinderen dan, net als koeien, in een ruimte waar ze nauwelijks kunnen bewegen, geven we ze onnatuurlijk voedsel en mogen ze maar kort buiten zijn?

Een mens is een creatief wezen, een wezen dat zich graag wil ontwikkelen. Dat ontwikkelen doet het door om zich heen te kijken, te spelen, te bewegen en te ontdekken. Zo groeit een vrij mens op; dichtbij zichzelf niet vervuild door dogma’s en eisen van anderen. Het leren gaat op zijn eigen tempo als het er rijp voor is. Het leert spelenderwijs grenzen kennen en ontdekt dat er grenzen zijn aan zijn autonomie op het moment dat het een grens van een ander over gaat.

Is dit terug naar vroeger? Nee, het is vooruit naar vertrouwen en loslaten, naar plezier en enthousiasme, naar een toekomst met mensen die weten wat ze willen, creatief hun wereld vormgeven en zelfstandig kunnen denken. Want zeg nou zelf: daar is geen onderzoek voor nodig, dat is gewoon natuurlijk!