Muziek maken om slim te worden?

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Voor de vakantie mocht ik het Haags Matrozen koor begeleiden bij de Krönungsmesse van Mozart. Jongens van 8-18 jaar die uit volle borst, met veel enthousiasme een prachtig klassiek concert neerzetten. Een enthousiasme dat oversloeg op het orkest en het publiek, waardoor het geheel sprankelde en bruiste. Dit is dus waar muziek maken over gaat. Er zaten best foute nootjes tussen, maar “who cares”? Het raakt, het maakt blij en…..het maakt slim.

Want muziek en verrijkend onderwijs hebben alles met elkaar te maken. Uit diverse onderzoeken blijkt dat bij kinderen die muziek maken het IQ stijgt.Het heeft met name effect op het abstractievermogen en het analytisch denken. Bij het musiceren wordt er een betere verbinding gemaakt tussen de linker en rechter hersenhelft.

Nu is bij verrijkend onderwijs het IQ alléén niet zaligmakend. Maar door het samen musicieren wordt ook het groepsgevoel, de discipline en de sociaal emotionele intelligentie verbeterd. Muziekmakende kinderen functioneren op sociaal emotioneel gebied beter en hebben meer respect voor elkaar. Als je dan vervolgens weet dat een goede sociaal emotionele ontwikkeling maakt dat de cognitieve ontwikkeling verbetert, dan is het cirkeltje weer rond.

Een Indische dame zei mij eens dat muziek maken kinderen leert hun emoties te laten differentiëren. Er is niet alleen “blij” of “verdrietig”, maar er zijn heel veel nuances. Als je die leert voelen en uiten, dan kan je ze ook bij jezelf en de ander herkennen. Zo zie ik regelmatig kinderen die ál hun frustraties uiten in “boos” zijn. Het helpt om met hen te verwoorden en hen te leren ervaren dat er ook “verdrietig” bestaat, of “teleurgesteld”, of gewoon “prikkelbaar”.

En nu?

Alle kinderen verplicht op muziekles om slimmer te worden? Is dat het doel van onderwijs? Slimme kinderen…..een hogere score op de citotoets?

Kinderen verplichten muziek te maken omdat dat belangrijk is? De muziek zodanig aan gaan bieden dat ook dat weer één van de vele vakken wordt die je nou eenmaal moet doen, waar je kan falen, waar je moet scoren?

Muziekles via het digibord, alleen via je hoofd; digitaal leren hoe een orkest in elkaar zit? Muziekles omdat het moet, door een leerkracht die het verschrikkelijk vindt omdat hij meent zelf niet muzikaal te zijn?

Wat draag je dán over op de kinderen…?

Ik denk dat het mooi zou zijn als ieder kind in contact kan komen met mensen die hun passie voor de muziek over kunnen dragen. Mensen die kinderen inspireren om zélf een instrument te gaan spelen, die mét het kind gaan zoeken welke muziek bij hem of haar past. En natuurlijk niet te vergeten de mensen die de overheid kunnen overtuigen dat bezuinigen op de kunst en het kunstonderwijs een verarming van de samenleving betekent.

Wat mij betreft is het feit dat muziekmaken mensen wat slimmer kan maken een positief bij effect.

Waar het werkelijk om gaat is dat muziek één van die dingen is die het leven verrijken, iets dat ontstaat vanuit plezier, interesse en passie. Iets dat mensen door de eeuwen heen steeds gedaan hebben; zich uiten door muziek. Iets dat hoort bij mens zijn.

En dat… gun ik álle kinderen!

Links:

muziek maakt slim

Haags Matrozenkoor (Op 11 september 2015 zingen zij nog een keer de Krönungsmesse)