Bewegen en leren

orde

Alfabet voor beide hersenhelften.

Bij dit spelletje wordt het alfabet geautomatiseerd, maar tevens worden de beide hersenhelften in actie gezet. Je schrijft het alfabet op het schoolbord, of geeft de kinderen een papier. Onder elke letter staat een pijltje naar links, naar rechts of er staat een stip. Dit geheel willekeurig. De bedoeling is nu om met elkaar het alfabet op te zeggen en tegelijkertijd te doen wat de pijltjes aangeven. Bijvoorbeeld: je handen bij je rechter/linker buur op de knieën tikken bij een pijltje naar rechts/links en op je eigen knieën bij een stip. De bewegingen kan je steeds veranderen: iets met je benen doen, een kruisbeweging maken, armen omhoog etc etc. En dat alles natuurlijk in een een ritmisch geheel. Succes verzekerd!

Bewegend leren

Veel kinderen houden van bewegen. Daarom zijn bewegingsspellen ideaal om te combineren met meer cognitieve zaken; vooral als het om automatiseren gaat. Je kunt de opdrachten zelf maken, maar kinderen vinden het ook vaak leuk om mee te helpen.

  • Je hangt genummerde kaartjes op; verspreid en door elkaar heen door de school, lokaal, buiten et cetera. Op de kaartjes staan opdrachten over dat wat van belang is op dat moment; de tafels, geschiedenis vragen etc. Vaak hang ik er ook wat ander soort opdrachten tussen zoals bijvoorbeeld: ren een rondje om de school, of loopt achteruit naar de deur etc. Dit om te zorgen dat alle kinderen aan hun trekken komen. In groepjes van 2 laat je hen die opdrachten maken waarbij de volgorde van het zoeken bij ieder groepje anders is om te voorkomen dat ze met zij allen bij één kaartje staan. Ik zou bij voorkeur geen winnaars aanwijzen; maar misschien krijgt ieder een puzzelstuk als ze klaar zijn en alle puzzelstukken bij elkaar vormen een grappige zin, of een mop et cetera….