Beelddenken: normaler dan je denkt!

Een artikel uit Educare van Patricia Ritsema van Eck; begeleider op Aventurijn

Aan welk oor hou je bij voorkeur je telefoon? Met welk oog kijk je bij voorkeur door de lens van een
camera? Met welk been trap je een bal? Met welke hand schrijf je je boodschappenlijstje? Iedereen
heeft een voorkeur voor deze dingen: rechteroor, linkeroog, linkerbeen, rechterhand. Of net andersom.
Het kan allemaal. En niemand heeft er problemen mee. Totdat het gaat over leren…

Lees hier het hele artikel.

Onderwijs voor ontdekkingsreizigersaventurijn01-690x518

Een artikel van Hannah de Vos Beckers in Kiind

Hoe mooi zou het zijn als het onderwijs zodanig wordt vormgegeven dat kinderen, net als ontdekkingsreizigers, zichzelf en de wereld mogen ontdekken. Ontdekken zonder vooropgezet doel. Maar leren ze dan wel genoeg?

Ontdekkingsreizigers, waar denk je dan aan? Ik aan mannen met baarden die woeste zeeën overvaren om (voor hen) nieuwe gebieden te ontdekken. Zij trotseren gevaren, leeuwen en beren en bereiken hun doel, of ze bereiken iets héél anders. Er is niemand die hun zegt wat ze moeten doen; het is immers nieuw en zal ontdekt moeten worden. Dat vraagt inzet, nadenken, doorzetten, creativiteit en nog veel meer.

Waarom kinderen natuur nodig hebben

Factsheet jeugd, natuur, gezondheid "Groen doet goed" van IVN, geschreven door hoogleraar natuurbeleving Agnes van den Berg

Natuurlijke omgevingen zijn een onophoudelijke bron van fascinatie.
Stimuli zoals bloemen, vlinders of een blad dat waait in de wind trekken automatisch de aandacht zonder dat het moeite kost. Dit geeft niet alleen een prettig, rustgevend gevoel, contact met de natuur kan er ook voor zorgen dat kinderen zich beter kunnen concentreren, meer zelfbeheersing tonen, en minder vaak last hebben van psychische problemen.

Lees hier de hele factsheet van IVN...

De poëtische weg

Hannah de Vos - Beckers over opvoeden, Köhler en Steiner.

Soms lees je een boek dat je dacht al lang te kennen, en word je toch weer geraakt. Zo verging dat mij met het boek “moeilijke kinderen bestaan niet” van H. Köhler. Köhler beschrijft in hoofdstuk 7 het belang van de poetische weg bij het opvoeden van kinderen. Ik zal hieronder wat punten aanstippen.

“Eerbied voor het geheimzinnige wezen van het kind,  dat moet het begin zijn van de instelling waarmee de opvoeder zijn opdracht aanvaardt.” (R. Steiner)

Maar hoe ziet die eerbied voor dat wezen van het kind er dan uit? De geest van het kind kan je niet opvoeden, die kan zich alleen zelf ontwikkelen. Lees verder ...

Van droom naar werkelijkheidhildelien

Hildelien Verkuyl naar aanleiding van haar workshop op de Hemelvaartsmarkt van Aventurijn

De vragen die gesteld werden tijdens de workshop op Aventurijn (2015.03.08) activeerden mij nog eens om goed na te denken over de vraag hoe je leerlingen kunt ondersteunen die in de hierna beschreven situatie beland zijn.

Een leerling formuleert een droombeeld, iets wat hij of zij wil leren, maken of bereiken. Er wordt een groots doel geformuleerd, maar de leerling komt er niet toe de eerste stappen te gaan zetten om dat doel te gaan realiseren.

Vraag: Op welke manier kun je de leerling ondersteunen opdat deze wel aan de gang gaat met het droombeeld of iets in de richting ervan? Lees verder ...

Janita VenemaLeer een kind eerst om te voelen: daarna kan het leren

Lezing door Janita Venema, ter gelegenheid van de opening van het Kenniscentrum Verrijkend Onderwijs, 14 mei 2015. Janita is bedenker van de PresentChild® methodiek en auteur van het boek ‘Het Fluisterkind’.

‘Wat willen wij dat het onderwijs onze kinderen leert?’ vraagt Janita aan de aanwezigen. Er komen diverse antwoorden: leren nemen van verantwoordelijkheid, leren om zichzelf te zijn, zelfvertrouwen ontwikkelen, respect hebben voor anderen en filosoferen. Deze suggesties blijken naadloos aan te sluiten op de adviezen van het Platform Onderwijs 2032: een adviesorgaan dat meedenkt met het ministerie van Onderwijs over de inrichting van het onderwijs van de toekomst. Lees verder ...

Paul de BlotWie plezier heeft in wat hij doet, ervaart zingeving

Lezing Paul de Blot SJ ter gelegenheid van de opening van het kenniscentrum verrijkend Onderwijs 14 mei 2015.

Een evenwichtige opvoeding? Die kent twee pijlers, zegt Paul de Blot. Een kind moet leren om samen te werken met zijn naaste omgeving, zoals vriendjes en gezinsleden. Tegelijk moet het de kans krijgen een sterke innerlijke kracht te ontwikkelen. “De belangrijkste manier om beide te ontwikkelen is door te spelen en de verwondering te ervaren over wat het ontdekt.” Op die manier leert het kind anderen  en zichzelf het beste kennen.

De Blot zat in de oorlog zelf vijf jaar lang in een concentratiekamp in Indonesië. Later werkte hij met politieke gevangenen, asielzoekers en adoptiekinderen Lees verder ...

hack ondwerwijsEen tiener over wat hij allemaal leerde toen zijn ouders hem van school haalden

Door Logan LaPlante

Overgenomen van zijn TEDx-lezing aan de University of Nevada

Als kind wordt deze vraag je vaak gesteld: ‘Wat wil je worden als je groot bent?’ Heel vaak. Tot vervelens toe. Volwassenen hopen op antwoorden als ‘Ik wil astronaut worden’ of ‘Ik wil neurochirurg worden’… Arme volwassenen! Hebben ze geen fantasie? Kinderen willen profvoetballer, kitesurfer of gamer worden.

Ik vroeg het mijn broertje en die zei: ‘Doe even normaal, man, ik ben tien. Ik heb geen idee. Misschien wel profvoetballer… Hé, zullen we een ijsje eten?’ Kinderen noemen meestal iets waar ze op dat moment vervuld van zijn, iets wat ze cool vinden en uit eigen ervaring kennen. En dat staat meestal lijnrecht tegenover wat volwassenen graag willen horen. Lees verder ...

Enfant-Garcon-648x405-648x350Catherine Gueguen: ‘Vernederende woorden kunnen zenuwcellen van kinderen beschadigen’

De Franse kinderarts Catherine Gueguen wijst er op dat het onderzoek van de neurale activiteit van de baby het belang van de kwaliteit van de hechting voor de ontwikkeling heeft aangetoond.

Dr. Gueguen legt uit wat de wetenschap heeft aangetoond over de hersenen van kinderen Lees verder ...